Visa fullständig version : Topppackning?!?!?
almspang
2003-04-08, 15:59
Hej! Som sagt ska jag införskaffa en MKIII inom kort framtid. Men vad jag förståt brukar topppackningarna gå på dem så att man får byta ut dem minst en gång? Ska man se til att det är bytt när man köper en bil?
Vad kostar en sådan packning isåfall?
om man sätter ditt det själv?
om en verkstad gör det själv?
MVH Rickard
Nikorasu
2003-04-08, 16:03
Om packningen åker så kostar det runt 10K att få det bytt på verkstad, då planar dem toppen oxå, gör du det själv så är ju inte packningen så dyr men du måste ändå plana toppen, blocket måste oxå planas om du byter till stålpackning annars är det inte säkert det blir tätt...
almspang
2003-04-08, 16:25
Okaj! Men jag har en kompis som planar toppar o liknande! Vad går själva packningen på då?
Okaj! Men jag har en kompis som planar toppar o liknande! Vad går själva packningen på då?
Unjefär 1700-2300kr...
Edit:Jag hade skrivit ett + tecken mellan 1700 & 2300, det ska ju vara "till" lixom...alltså ca. 2000kr :wink: (vad rörigt det blev)
almspang
2003-04-08, 16:43
okaj tack för svaret!
Nikorasu
2003-04-09, 11:16
Sätter du i en stålpackning bör du skaffa ARP bultar eller studs oxå så den hålls på plats ordentligt...
stefan frölind
2003-04-09, 18:38
Hej, har en liten fråga, jag hade tänkt att byta toppackningnen innan den går sönder, tänkte sätta dit en stålpackning, måste jag plana topp eller block och i så fall varför? mvh Stefan
Nikorasu
2003-04-09, 18:49
Beror på, är starkt rekomenderat kan jag säga...
Toppen är i aluminium, den "sätter" sej med tiden, spänningar i matrial osv...
Man planar toppen för att vara säker på att den är 100% plan & rak. Det är så lätt när den ändå är borta, och det är bara dumt att INTE göra det.
Det samma gäller även för blocket, det är visserligen gjutjärn, men för att vara säker så planar man så man får en plan yta och fri från porer.
Det är många som skiter i att plana blocket och det verkar ju funka, men det är inget som JAG rekomenderar.
stefan frölind
2003-04-09, 19:14
Okej, men jag ska använda bilen snart, så det blir nog ingen planing, är det bara för att det ska vara tätt som man planar toppen? köper arp bultar iaf. /stefan
Man planar för att få den plan & få bort porer...tätt...ja, okdå enkelt sagt!
Man SKA helst plana både topp å block...det är klart det blir bäst då,toppen planar man ju alltid men plana blocket är ju ett satans bök...vet du nån som kör utan att ha planat blocket och får det att hålla ändå??
mvh/x
stefan frölind
2003-04-09, 21:46
nope känner ingen annan med supra överhuvudtaget, jag som trodde man hade packningen för att det ska hålla tätt, :) Jag får se hur jag gör, det är en hel del som ska fixas och jag vill ut o köra så fort som möjligt
Nikorasu
2003-04-10, 10:49
Man SKA helst plana både topp å block...det är klart det blir bäst då,toppen planar man ju alltid men plana blocket är ju ett satans bök...vet du nån som kör utan att ha planat blocket och får det att hålla ändå??
mvh/x
Jo blocket är bök att plana MEN ska du ha i stålpackning så plana blocket, annars är det säkrare att köpa en orginalpackning och stoppa i, känner till två fall som inte klarade sig med stålpackning just för att det inte var planat som det skulle, märktes väldigt fort...
stefan frölind
2003-04-10, 18:40
ja men risken med att ha original är väl att den pajar? Då låter jag original sitta kvar tills jag ska plana både block och topp, den packningen som är på nu har bara suttit 2000 mil, är det nån fara då tror ni?
Daniel MkIII
2003-04-10, 18:58
Det beror på ifall bultarna är spända tillräckligt hårt (ca 10kg)
Ok, Niko.. ville bara höra om det ens var värt att chansa, men det låter ju inte så..finns det nåt mellanting mellan stål och original??har inta skruvat så mycket supra(än :lol: )men bytte typ toppackning oftare än att tanka min förra bil.. :lol: Det var den hårda vägen att trimma.....tänkte prova en annan nu... :lol: :lol:
mvh/x
Går det inte lika bra att slipa topp och block istället för att plana.?
Supramannen
2003-04-24, 09:35
Topp planar man alltid
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.