Visa fullständig version : En Supra (MK 4) är inte mera avancerad än en ny Avensis!?!
Var till lokala toyota affären idag.jag ville veta om dom kunde nåt om toyota supra,teknik, hur man servar den och sånt.har läst flere gånger här på forumet att ni supra ägare typ ALDRIG skulle föra inn er supra till toyota...;) dom kan ju typ inte nåt om supran...:) ...så jag berättadeåt dom att jag "hört" att dom typ inte kan nåt om supran.dom blev nästan litet sura....:) och intygade att det blir inga problem alls om jag börjar serva min kommande supra hos dem!
som service chefen ´själv tyckte: "EN SUPRA ÄR INTE MERA AVANCERAD ÄNN EN NY AVENSIS"
SÅ nu då undar jag vad ni supra experter tycker om den saken! ?:) håller ni med? en supra har alltså inte mer avancerad teknik änn en ny avesis och är lika lätt att serva!! :) har för mig att ni inte RIKTIT håller med...;)
Pata_Tys
2004-04-02, 17:38
Jag var inne idag hos min lokala toyotahandlare och undrade om de kunde göra en stor service på den.
Jag vet att de gjort på en supra för några år sedan men likt förbannat stod gubben bara där och skakade på huvudet och sa Nej! till precis allt jag sa. Det var ju sista gången jag satte min fot där iallafall.
Tekninken går ju framåt och du får ju tänka på att en mkiv är 10 år i år. Jämför Avensis (om den modellen fanns då) eller en corolla från -94 med en mkiv så kan du ju börja fundera över om de var lika tekniska som supran på den tiden.
sleeplezz
2004-04-02, 19:45
Låter konstigt Toyota handlaren i Borås har inga som helst problem med att varken serva eller ta hem reservdelar till MKIV. Nya Avensis är givetvis mkt mer avancerad då den är 10 år nyare. Gå till en annan hanldare så kan dom garanterat hjälpa dig.
suprasam
2004-04-02, 22:17
Toyota Göteborg har inte en aning om vad som är fram eller bak på en Supra MKIV i början frågade jag dom om dom kunde byta växellådsolja och visst kunde dom de sa dom vilken olja häller ni i frågade jag öhhh vi har två standard sorter vi alltid använder öhhhh(om man vet något om MKIV så ör det att alltid använda V160 vxl olja och inget annat, möjligtvis RP syncromax annars får man snart sopa upp delarna efter vxllådan) kan väl säga så här jag byter och gör all service själv efter den kommentaren. Dom monterade ett larm i bilen när jag kom dit sa dom att dom inte lyckats släcka airbag lampan hahaha jag sa att det ordnar jag själv då fråga dom mig om jag hade någon info om MKIV så jag skickade ett mail med bra att ha länkar till dom, Toyota GBG är totalt värdelösa på att skaffa delar och att meka med MKIV.Näe lämna hellre bilen till någon som är duktig mek. och som har ett brinnande intresse och viljan och förmågan att ta sig lite tid och läsa och studera vad som gäller för bilen.
jag lämnade in min på toyota i umeå för att svarva skivorna bak men de slutade med att dom beställde helt nya från oslo och dom visste iaf va supran va för bil för när jag kom in så frågade dom vad bilen har för reg-nummer.. när dom knappat färdigt så sa en av gubbarna.. "aha.. supra.. en mycket fin bil" glad blev jag iaf! :D
killen som gjorde bytet på min vet jag vem de är och han HAR ett brinnande intresse för dom flesta sportbilar, alltid ett + i kanten! ;)
Jag har haft funderingar att lämna in min MKIV till min lokala toyota handlare för service men det jag är ute efter då är ju stämpeln i service boken. det är ju många som stirrar sig blind på den när dom ska köpa en bil. men jag gör ju servicen bättre själv än vad toyota skulle göra.
Man vill ju inte att dom häller i vilket skit olja som helst i motorn.
Så vad ska man göra lämna bilen o få en stämpel eller göra det själv och va utan stämpel?
Supramannen
2004-04-04, 11:59
Toyota i Linköping är trevliga killar, när dom inte vet hur ma gör så ringer dom mig, Supra magnus och LG har gett dom nummret....Obs detta är posetivt
Jag har haft funderingar att lämna in min MKIV till min lokala toyota handlare för service men det jag är ute efter då är ju stämpeln i service boken. det är ju många som stirrar sig blind på den när dom ska köpa en bil. men jag gör ju servicen bättre själv än vad toyota skulle göra.
Man vill ju inte att dom häller i vilket skit olja som helst i motorn.
Så vad ska man göra lämna bilen o få en stämpel eller göra det själv och va utan stämpel?
Jag föreslår att du köper rätt olja osv. och tar med till verkstan. Så blir det stämpel + rätt :D
Jo, så tar dem den fina oljan till sin egen bil och häller in piss olja i din.... =(
Jo, så tar dem den fina oljan till sin egen bil och häller in piss olja i din.... =(
Stanna kvar medan servicen utförs då... Brukar alltid göra det själv så slipper man alla "testkörningar".
Stanna kvar medan servicen utförs då... Brukar alltid göra det själv så slipper man alla "testkörningar".
finns vissa firmor som tar mer betalt om dom inte får jobba i "fred"........
SupraMagnus
2004-04-08, 20:32
finns vissa firmor som tar mer betalt om dom inte får jobba i "fred"........
Sådana firmor går ju naturligtvis bort direkt .....
Jag får alltid ett fast pris innan , oavsett om jag lämnar den till Rickard eller här på Toyota ...
Självklart kan jag hälsa på under arbetets gång för att se hur det går utan några "straffavgifter" ...
Toyota här inser att dem inte är några experter på suprorna utan de ringer Rickard när det behövs ....
Det tackar jag både Rickard och Toyota för ... :D
Annars hade jag bl.a. förmodligen fått fel olja i getraglådan ...
Så dra inte alla Toyotaverstäder över en "kam" (haha) , här är dem ödmjuka och vill lära sig dessa klenoder ...
/Magnus
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.