Visa fullständig version : Olika frågor ang MKIII
almspang
2003-04-07, 02:14
Hej! jag har funderat på att köpa mig en mkIII. Och jag har en del olika frågor som jag undrar över! Va ska man titta extra någa på när man ska köpa bilen? Några speciella vanliga fel? Är de dyra i försäkring?
Om man vill trimma upp sig lite, är det dyrt, kostar olika grejer? Vad drar en orginal MKIII milen blandad körning?
MVH Rickard
OK, det vanligaste är att topplockspackningen går sönder, det finns lite olika sett att kolla om den är bytt. Att fråga killen...nja, lita inte på allt han säger. När du provkör så "plåga skiten ur den"(med vett) segdra & håll FULLT länge så du har fullt laddtryck länge. När du har lugnat ner motorn ett tag och stängt av ska du lyssna om det bubblar i kylsystemet & expantionskärlet eller om det till och med trycker ut vatten ur kylare eller expantionskärl. Då kan man lugnt säga att packningen måste bytas, och man sätter på en stålpackning. (jobb + delar typ 10-12000kr)
Det här är något som 95% av alla MK3:or åker på!
Det här är det vanliga på MK3 & dyra, en del har haft vevaxelras åxå...då har man upplevt att det skrammlar i framkant av motorn.
Det ska såklart inte slammra & skrammla om motorn!
Sen såklart allt "det vanliga" när man kolar på en gammal bil!
Försäkring är väldigt olika beoende hur gammal man är & var man bor, jag pröjsar 5800kr helår/helförsäkring, men jag vet att vissa får betala upp emot 12000kr...
Trimma...ja alla har gått olika vägar när det gäller trimning och därför lite svårt att tala om vad det kostar...låt oss säga mellan 10000 - 60000kr.
Bensinförbrukning har har aldrig brytt mej om att kolla!
/Reine
almspang
2003-04-07, 10:48
okaj det låter bra! men om man ska väla mellan en nissan 200sx och en supra mkIII vilken är bäst att ha...då det är min första bil lr va man ska säga!
de flesta kommer nog att svara supra..de e juh trotsallt ett supra forum :P
Supran är mera bil lixom, rejäl och bastant, mer vrid & pulver!
200:an är "tunnare" och smäckrare tycker jag...
Nikorasu
2003-04-07, 12:27
Håller med Rainman, Supran är mer manlig med sin raka sexa och känns biffigare...
Klart supran. Jag hade en Nissan 200sx S14aR innan supran och skulle aldrig byta tillbaka, inte för allt smör i småland.
Nissan känns inte alls lika "brutal", 6:a och en 4:a är inte samma sak, den har inte i närheten så bra trimpotential som supran men den är å andra sidan mycket lättare vilket är det enda som är bättre med den, kanske utseendet också men smaken är som baken.
Står du i valet mellan gammla 200:an S13 och MKIII så är supran bättre på alla punkten om du inte skall köra bankörning dvs nu menar jag för "vanlig" körning och strippkörning som jag har min till. Om du skall köra bana så är väl inte supran optimal precis, om du inte lättar den dvs.
Fundera som sagt på vad du skall ha bilen till, se sedan till att välja en bil som har en bra grundstome för det användningsområdet.
almspang
2003-04-07, 19:01
Tackar för alla savr! Det är inte någon som har en MKIII till salu? :)
Tackar för alla savr! Det är inte någon som har en MKIII till salu? :)
Allting är till salu, det är "bara" en kostnadsfråga :)
almspang
2003-04-07, 21:29
Jasså, okaj? men din är jättre dyr lr? Jag har tänkt mig försöka hitta någon i 50 000kr klassen?
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.