handdator

Visa fullständig version : Dump till mkIII

Andreas
2003-03-08, 19:49
Hejsan
Har precis skaffat en mk3a och skulle vilja byta till en
dumpventil som låter lite mer har hört att man skulle kunna byta till en saab dump?
Är det nån som provat det?
Låter den mer än orginal? :twisted:

Hare bra /Adde

turbotomas
2003-03-09, 10:31
God morgon Andreas.

Jag körde under förra året med en SAAB dumpventil(Bosch) och den skötte sitt jobb bra. Den låter mer än en original men pallar tyvärr inte alltför mycket effekt.
Så ska du köra original så funkar den men ska du mycket mer effekt så föreslår jag att du skaffar en som är avsedd för det, typ HKS, Greddy eller Blitz!

Mvh, Thomas

Macke
2003-03-09, 11:01
Vet ej om det är bra men en billigare variant är ju annars att montera två(2) st saabdumpar se http://realpower.dk/ gå in på tips och trix.

Mvh Macke

Rollax
2003-03-09, 12:35
God morgon Andreas.
Så ska du köra original så funkar den men ska du mycket mer effekt så föreslår jag att du skaffar en som är avsedd för det,
Mvh, Thomas

Hejsan :lol:
Vart tycker du gränsen går för "mer effekt"? Jag har ju en Saabdump nu och visst den låter lite mer än med orginalen. Jag kör nu med det som skulle kallas "bpu" om det var en MkIV, K&N- filter,grövre avgas,manuell turbotrycksventil (runt 0.9)och så. Ska försöka mixtra med IC,nya rena slangar ev byta hela skiten. När är det dags att byta dump då?? :?:
>RoL<

khorn
2003-03-09, 15:54
Jag har fått väldigt många olika svar på denhär frågan. Men vilken är den bästa slags dumpen, återcirkulerande eller en icke återcirkulerande???

De flesta säger återcirkulerande.

Thomas T66
2003-03-09, 16:45
en återcirkulerande leder in luften i systemet för att inte uppmätt luft ska blåsas ut och motorn ge för fet bränsle blandning medan en friblåsande blåser ut luften i det fria men om man ska ha en friblåsande dump blir det ganska knixigt med Lmm

khorn
2003-03-09, 18:16
ok. Men ja har hört att man tappar effekt med en öppen dump och att man sparar mer på turbon om man har en återirkulerande dump. Sant???

Nikorasu
2003-03-09, 19:37
Tappar effekt har jag aldrig hört, däremot får du / kan du få problem med tomgång och få eventuellt stall på motorn, går dock att lösa med en AFC eller genom att ha kvar den gamla dumpen oxå, många som kör med med bägge på...

khorn
2003-03-10, 00:08
Ok. Vad är en AFC?? Så man kan alltså ha kvar original dumpen om man monterar på en annan dump?? Förlåt för mina dumma frågor :oops:

Thomas T66
2003-03-10, 22:25
Jag känner inte till mk3:an nåt vidare men rent principiellt kan du ha hur många d.ventiler som helst

Nikorasu
2003-03-11, 14:45
Är effekten som styr det, greddy har väldigt bra och tåliga dumpar som pallar mycket tryck, sen finns det dem som fallit för HKS SS dumpen som låter bra men som kanske inte pallar lika mycket tryck så då har man monterat två SS dumpar =) S-AFC är Apexis bränsledator som kan kompensera för den luft som dumpas ut i atmosfären...

Andreas
2003-03-12, 18:16
Som jag fattat det (rätta mig om jag har fel)
så skulle saab dumpen funka bra så länge man håller sig runt rimliga
effekt siffror men hur e det med ljudet är ute efter ett väldigt hörbart pysande :twisted:

Såg en grpA dump på dalhems som verkade helt okej och den
kostade 1280:- kan det vara nått?

http://www.dalhems.com/luftfiltersidor/dumpvalv.html

Nikorasu
2003-03-13, 10:23
Om du vill ha rejält ljud så är det HKS som gäller, finns även en annan populär dump som jag inte kommer på namnet till men den ska tydligen oxå låta som fan...

Andreas
2003-03-13, 13:47
Okej
Du råkar inte veta någon firma i sverige som säljer HKS grejer? För
när jag tittade hittade jag bara firmor utomlands. Men de kanske e det
som gäller?

Ber om ursäkt för alla dumma frågor ( Nybörjare :oops: )

Kapten
2003-03-13, 13:57
snacka med Rille

Tojo
2003-03-13, 16:21
Gik turbo selger HKS dump. :D

Nikorasu
2003-03-13, 16:28
Okej
som gäller?

btw. behöver inte be om ursäkt, dina frågor är inte sämre än nån annans...

Rainman
2003-03-13, 17:42
Okej
som gäller?

Du befinner dej på forumet där killen finns som säljer det. :D
Supramannen--->Rickard :D

khorn
2003-03-13, 23:01
Om man har (mer) effekt i supran. Vad ska man ha för dump då?? Finns det superhäftia återcirkulernade dumpar?? Vad jag har uppfattat det så har alla med lite mer effekt icke återcirkulerande dumpar. Har jag fel??

Andreas
2003-03-14, 09:43
Okej
som gäller?

btw. behöver inte be om ursäkt, dina frågor är inte sämre än nån annans...

Va bra da :D

Måste bara säga att jag tycker att det är väldigt trevliga personer här och
alla är väldigt hjälpsamma!!
Och det här hör kanske inte hit men jag undrar om det inte blir något suprameet eller
nått liknande så man kanske kan få träffa lite folk i verkligheten.

Rainman
2003-03-14, 10:35
Niko å pojkarna "där nere" ska ha en träff, det kommer nog att bli stort.
Jag önskar att jag orkade åka ner, men det är för långt helt enkelt. :( :cry: ...för mej..

Nikorasu
2003-03-14, 11:08
Kom igen nu Rainman, ska jag behöva köra upp och hämta dig själv eller =) klart du ska komma så du får se när jag kör 402m med vinkelslip ju! =)...

Rainman
2003-03-14, 12:28
*ASGARV* :D :D :mrgreen: Jag är VÄLDIGT frestad....

Nikorasu
2003-03-14, 13:33
Haha =) datum kommer numera antagligen bli lagd i maj månad istället för juni, kanske ännutidigare, ska ta ett snack med TS Motorsport och höra om dem kan ta emot 20+ bilar för dynoruns nån dag i dem månaderna så får vi se när det blir...

Rollax
2003-03-16, 18:16
[quote="Andreas"]Som jag fattat det (rätta mig om jag har fel)
så skulle saab dumpen funka bra så länge man håller sig runt rimliga
effekt siffror

Hejsan
Jag har fått den uppfattningen att storleken=snabbheten på utsläppet av övertrycket (dumpen) har i grunden att göra med hur stor/volymmässig IC.och grovleken på IC-slangar man har. Stor IC och slangar har mer luft/volym att släppa ut och behöver därför effektfullare dumpar för att hinna få ut allt övertryck. Har man stora volymer på dessa grejer så har man ju också lite mer mos,och därför anges väl "dumpbytet" i hkeffekter
Alltså min teori:STOR IC = Rejäl dump som hinner dumpa all luft.
Vad tror ni ??
>RoL<

Andreas
2003-03-16, 23:38
Hejsan
Jag har fått den uppfattningen att storleken=snabbheten på utsläppet av övertrycket (dumpen) har i grunden att göra med hur stor/volymmässig IC.och grovleken på IC-slangar man har. Stor IC och slangar har mer luft/volym att släppa ut och behöver därför effektfullare dumpar för att hinna få ut allt övertryck. Har man stora volymer på dessa grejer så har man ju också lite mer mos,och därför anges väl "dumpbytet" i hkeffekter
Alltså min teori:STOR IC = Rejäl dump som hinner dumpa all luft.
Vad tror ni ??
>RoL<

Jag tror att det där var Mycket bra förklarat och helt rätt :!:

Anders
2003-03-18, 23:52
Jag har fått väldigt många olika svar på denhär frågan. Men vilken är den bästa slags dumpen, återcirkulerande eller en icke återcirkulerande???

De flesta säger återcirkulerande.

Om du har Luftflödesmätaren (AFM) kvar, kör med återcirkulerande dump.
Annars kan du köra med en "Öppen" dump.

Anders
2003-03-18, 23:54
Om du vill ha rejält ljud så är det HKS som gäller, finns även en annan populär dump som jag inte kommer på namnet till men den ska tydligen oxå låta som fan...

Längtar tills jag får dit min HKS dump då...

khorn
2003-03-19, 00:04
Kan man köra utan AFM????? :shock:

Hanky
2003-03-19, 05:41
Kan man köra utan AFM????? :shock:

MAn kan göra det om man har ett annat styrsysytem på annars går det inte.
Mvh Hanky

khorn
2003-03-19, 19:27
Ok. Hur hänger det ihop??? Hur funkar det?? Nån som orkar förklara?? :?:

Anders
2003-03-20, 01:27
Haha =) datum kommer numera antagligen bli lagd i maj månad istället för juni, kanske ännutidigare, ska ta ett snack med TS Motorsport och höra om dem kan ta emot 20+ bilar för dynoruns nån dag i dem månaderna så får vi se när det blir...

Försök så det blir i slutet av Maj isåfall. Så det inte kolliderar med andra träffar...

Rollax
2003-04-01, 12:14
MAn kan göra det om man har ett annat styrsysytem på annars går det inte.

Ok. Hur hänger det ihop??? Hur funkar det?? Nån som orkar förklara??

Hejsan
Se "Nikos" förklaring lite högre upp i denna tråd

Ett styrsystem som kompenserar för den uppmätta luften som passerat mätaren och ställer in bränslet efter den mängden. Om du då släpper ut en del av denna luft i atmosfären så blir ju blandningen fel=fet
>RoL<