Visa fullständig version : karlssons singel bygge
suprakarlsson
2009-11-16, 08:00
tänkte göra liten tråd ang mitt vinter bygge.. kommer lite bilder här.
Liiiiite större bilder tack!:smile:
suprakarlsson
2009-11-16, 12:17
oj vad små:) ska se om jag kan fixa det
suprakarlsson
2009-11-16, 12:21
större bilder nu
Supramannen
2009-11-16, 12:41
Coolt
Upp me dlite text nu med om vad du tänk osv
suprakarlsson
2009-11-16, 13:25
ni blir bara arga på mig:smile:.. kittet är ett xspower som jag fick gratis av dem ja köpte bilen av ESC i älmhult pga lite problem med min bil när ja köpte den.. iaf.. kommer använda kittet på bilen som består av typ t70 turbo med tidig o bra spoolup, 50mm wg o alla kopplingar till olja mm. sen har jag en 255 pump.. har fixat en HKS dli och en FCD fick jag oxå med.. euro spridare med restriktor box, aem bredbandslamda samt avgastemp mätare, tändning/soppa blir ev map ecu 2 med pnp kablar till mkiv med givare/solenoider (9000:-) helt nytt...
Motor är ute oxå för genomgång o snygga till o polera allt samt lacka motorummet när motor ändå e ute.. bilen blå.. under huv vit!!
Samuel_mkiv
2009-11-16, 16:51
ser bra ut det där..
kör hårt.
såg att du hade en hks FCD,, dom brukar rekomendera greddy´s. många säger att den är bättre.
mvh samuel
suprakarlsson
2009-11-16, 17:22
den låg med i lådan.. men om jag fattar rätt behövs väl ingen om jag kör map ecu 2?
Supramannen
2009-11-16, 17:54
Det blir intressant det är den ökända turbon med limmat compressor hus..)
suprakarlsson
2009-11-16, 20:20
kass turbo då eller?
Supersilver
2009-11-16, 22:49
kass turbo då eller?
Behöver inte va kass,men fanns några modeller som inte var de bästa.
just med ihoplimmad kompressorhus å muttern till vingen var gängad fel väg:)
Kan ju kolla lite så det inte sker några onödiga haverier.
Men klart det finns mycket bättre turbon,några märken ska jag inte uttala mig om,för då får vi
munhuggas vad som är bra å dåligt hur länge som helst,finns så många åsikter=)
suprakarlsson
2009-11-17, 08:45
tack för ett bra svar... vissa är duktiga på att se ner på andras saker har jag märkt,vad menar du med limmat hus?
suprakarlsson
2009-11-17, 08:58
http://www.xs-power.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=40&products_id=155&zenid=88ead70fc4914f59c41674ed201fd660
denna turbo är det.. är det dem som har varit dåliga?
Supramannen
2009-11-17, 11:53
tack för ett bra svar... vissa är duktiga på att se ner på andras saker har jag märkt,vad menar du med limmat hus?
vad syftar du på med se ner på andra..?
http://calaisturbo.net/showthread.php?t=39782&page=2
http://www.skylinesdownunder.com/forums/showthread.php?t=44335
Supersilver
2009-11-17, 12:12
http://forums.pelicanparts.com/911-930-turbo-super-charging-forum/312608-beware-chinese-turbochargers.html?t-312608.html=
En bild på limmat kompressorhus...
Samuel_mkiv
2009-11-17, 13:22
http://forums.pelicanparts.com/911-930-turbo-super-charging-forum/312608-beware-chinese-turbochargers.html?t-312608.html=
En bild på limmat kompressorhus...
WTF
smr menar att det är bara skit och det kan kosta dig massor i slutendan.
men tycker du att det känns bra så kör på det..
suprakarlsson
2009-11-17, 15:35
va fan lugna dig.. ni e som gädder, hugger för inget.. detta forum e det sämsta jag varit medlem i.. tackar för mig.!!!!
Johnny Håkansson
2009-11-17, 15:41
Dom säger som det är, och du blir sur över det? =)
suprakarlsson
2009-11-17, 15:48
nej jag blir inte sur över vad dem säger utan HUR dom säger det.. tycker att allt jag frågat sen jag blev medlem har varit pikar... bara för jag inte har 100 tusentals kr att singel bygga för behöver man inte svara så.. ex.. jag fråga var ni tyckte om haltechs nya piggy,,, typ inget att ha, kör på map ecu istället för det funkar.. men ingen har testat det jag skrev om och det skulle kanske varit skoj att höra någon som ex ja testa sen berätta för er.. fick svar.. varför testa något som ingen anna kört på..
suprakarlsson
2009-11-17, 15:49
tycker sj stämmningen e stel
Samuel_mkiv
2009-11-17, 17:15
nej jag blir inte sur över vad dem säger utan HUR dom säger det.. tycker att allt jag frågat sen jag blev medlem har varit pikar... bara för jag inte har 100 tusentals kr att singel bygga för behöver man inte svara så.. ex.. jag fråga var ni tyckte om haltechs nya piggy,,, typ inget att ha, kör på map ecu istället för det funkar.. men ingen har testat det jag skrev om och det skulle kanske varit skoj att höra någon som ex ja testa sen berätta för er.. fick svar.. varför testa något som ingen anna kört på..
billigt behöver inte vara dåligt..
jag kommer att starta ett projekt tråd snart,, följe den och se hur vissa går till vägar, alla är olika,,
men råd kan man alltid ge. det finns hks och greddy, garret aggregat som kostar över 30.000kr och finns annat som kostar runt 5000-10,000kr som funkar bra.
sen angånde piggybak,, det finns aem också som piggybak, kostar mindre än mapecu, men jag hörde med vissa som kan detta sprut, dom sa att jag skulle köra mapecu, enklare, och funkar 100% för den effekten jag ska ha. aem är mycket krångligare att koppla in och jobba med än mapecu.
du får köra haltech om du vill,, det är din bil och dina pengar.
jag skulle kunna tända eld på min bil,, alla skulle TYCKA att jag är korckad, men det är min bil..
hoppas att du förstår mig och andra här på forummet.
suprakarlsson
2009-11-18, 08:32
ja visst förstår jag.. men tycker i bland att svaren inte e bra förklarat.. ex rickard skrev om min turbo.. "ska bli intressant , är den ökända limmade turbon:)" jag kände mig dum!!det vet ju inte jag att den är kass o ökand..istället för typ den turbon e limmad jocke och den kan släppa elle nått! iaf kolla den när jag kom hem tittat man innuti kompressor ser det ut att den typ e limmad( en kant runt om) så det får väl bli annan turbo.
E det någon som har monterat ett xspower kit som har erfarenhet? e det verkligen sånt skit att det inte ens bör monteras? Fick ju detta gratis o blev glad över det men nu har man tappat lite gnista
Supersilver
2009-11-18, 10:36
e det verkligen sånt skit att det inte ens bör monteras?
MIN åsikt,ja skulle använda allt annat utan turbon(om det nu synns att den är dålig är det ju onödigt) å så om det följde med stålomspunna oljeslangar,använd inte dom,Blir hårda som sten å smulas sönder av lite värme.
Passar ju fast ett Hx40/50 agg beroende på va du ska ha för effekt rakt på grenröret,ganska
förmånlig å funkar hur bra som helst.
Mvh/Kim
suprakarlsson
2009-11-18, 10:57
då har vi grenrör o WG kvar:) ja olje slangar ser inte bra ut..man ser o känner att det e skit! bilen får stå tills jag rånat en bank sen handla saker.. får även renovera min oz giken 2 skiviga koppling,,
Supramannen
2009-11-18, 12:05
ja visst förstår jag.. men tycker i bland att svaren inte e bra förklarat.. ex rickard skrev om min turbo.. "ska bli intressant , är den ökända limmade turbon:)" jag kände mig dum!!det vet ju inte jag att den är kass o ökand..istället för typ den turbon e limmad jocke och den kan släppa elle nått! iaf kolla den när jag kom hem tittat man innuti kompressor ser det ut att den typ e limmad( en kant runt om) så det får väl bli annan turbo.
E det någon som har monterat ett xspower kit som har erfarenhet? e det verkligen sånt skit att det inte ens bör monteras? Fick ju detta gratis o blev glad över det men nu har man tappat lite gnista
Jag skrev så för du skrev själv först att du va medveten att det va xspower och delar med låg kvalitet, därför skojade jag om limmade turbon, sen kan du ju läsa på massa forum, visa är nöjda vissa tycker det är skit, upp till var och än vad man vill använda
Supramannen
2009-11-18, 12:07
MIN åsikt,ja skulle använda allt annat utan turbon(om det nu synns att den är dålig är det ju onödigt) å så om det följde med stålomspunna oljeslangar,använd inte dom,Blir hårda som sten å smulas sönder av lite värme.
Passar ju fast ett Hx40/50 agg beroende på va du ska ha för effekt rakt på grenröret,ganska
förmånlig å funkar hur bra som helst.
Mvh/Kim
Skulle inte heller använda Wgen, dom är sjukt lite slag och funkar inte alls bra är min erfarenhet
suprakarlsson
2009-11-18, 12:55
ok.. tackar.. säljer allt idag:)
Vilken jättebebis! Eller är turbon stor? hehe ;)
jenscarlson
2009-11-26, 07:41
jag vet en sak o det är att xspower grenrören verkar hålla ihop i alla fall. har flera kompisar som kör med dom. suprastore lämnar 3 månaders garanti på sitt xspower budget turbokit. men kolla om turbon är limmad, är det inte det så kör tycker jag. o byt oljeslangarna. lycka till! håller med om det där att inte alla har flera hundra tusen att trimma för. mvh jens.
suprakarlsson
2009-11-26, 08:45
har sålt allt mitt xs power nu o köpt nytt.. blev gt45, map ecu 2, 800cc sard spridare, moddar org rail, men det ska bli skoj o ha kontakt med killen som köpte det.. kanske funkar bra.
Jag lämnar rapport om hur det fungerar i vår ;) har inte världens största förväntningar på turbon men det går alltid o köpa en ny märkes för billig peng.
Du får fixa fler bilder o uppdatera oftare, kul o följa någon som inte heller pillat så mycket innan.
suprakarlsson
2009-11-26, 16:52
kommer fixa tråden till helgen med bilder o info.. har varit utan internet hemma ett ta nu.. telia.......
suprakarlsson
2009-11-27, 09:48
uppdatering:
Har idag beställt lite till bygget:
* Har fått min moddade org rail med 800cc sard spridare.. AN 12matning från bägge håll. AN8 retur
* BTR aremotic eller vad den nu hette..från AN6-AN8 retur.
* 2* walbro 255/l
* AN12 bränslefilter.
* AN10 till vevhuset samt catchtank.
* IC o massa silicon slangar till insug,turbon mm.
* map ecu 2 kommer på måndag.
* HKS EVC 5 kommer kanske idag.
* renoveringsats till min OZ Gike 2 skiviga koppling.
* Boostlogic 4" DP/MD
uppdatering:
Har idag beställt lite till bygget:
* Har fått min moddade org rail med 800cc sard spridare.. AN 12matning från bägge håll. AN8 retur
* BTR aremotic eller vad den nu hette..från AN6-AN8 retur.
* 2* walbro 255/l
* AN12 bränslefilter.
* AN10 till vevhuset samt catchtank.
* IC o massa silicon slangar till insug,turbon mm.
* map ecu 2 kommer på måndag.
* HKS EVC 5 kommer kanske idag.
* renoveringsats till min OZ Gike 2 skiviga koppling.
* Boostlogic 4" DP/MD
Låter bra :)
Vad har du tänkt dig för effekt?
Skulle du kunna maila mig den här bilden i fullformat?
http://www.supramannen.com/attachment.php?attachmentid=588&d=1258366810
Postens ypperliga hantering har gjort så att allting ligger utspritt, kanske kan få någorlunda ordning på delarna med hjälp av bilden.
Skickar PM med min mail :)
suprakarlsson
2009-12-04, 12:55
uppdatering:
Kommer inte köra AN12 som jag skrev,, när jag kolla upp min rail när jag fick den var det AN8...
så matning blir dubbla AN8 OCH AN6 retur, dubbla pumpar o filter! sen grenrör kommer SKR bygga till mig,, som jag vill ha det samt coatat invändigt o utvändigt.. 0,5 mm gods är det gjort av!
Sen nu har man redan funderat på kammar mm så toppen får jobba.. vill ju varva ut lite.. men detta får bli nästa vinter, har redan gjort av med massor av pengar på massa!!! springer SNABBT i pengar..
Har nu köpt o har hemma i sängen när jag sover:)
Boostlogic 4" DP/MP
hks dli
hks evc 5
mapecu2
garett gt45
50mm wg
IC kit
os gike skivig (nya lameller/skivor) Dyrt:eek:
Bredbands lamda
avgastemp
massa an kopplingar
btr
dubbla pumpar
stålslang till matning o retur
mm mm
Vart fick du tag på lamellerna/skivorna till OS Giken kopplingen?
Bilder på prylarna? Mest nyfiken på din rail..
suprakarlsson
2009-12-05, 09:46
railen bygger du själv.. använd org rail o köp 2 st an8 svets fläns samt an6 till retur.. kapa sen bort org sen svetsa dit dem.. sen kan du köra med sard spridare som är hög ohm så slipper du morstånd mm.. så har jag gjort iaf.. köpt alla kopplingar på H2M racing. inte billigt med det blir bra o färgglatt:)
suprakarlsson
2009-12-11, 08:37
man kan ju lägga ner sitt projekt efter läst hogges tråd:smile:.. jävlar vilken motor.. vad har jag? en sunken gt45a med ett par spridare.. hahahaha.. göttt mos hogge!
Supramannen
2009-12-11, 09:49
railen bygger du själv.. använd org rail o köp 2 st an8 svets fläns samt an6 till retur.. kapa sen bort org sen svetsa dit dem.. sen kan du köra med sard spridare som är hög ohm så slipper du morstånd mm.. så har jag gjort iaf.. köpt alla kopplingar på H2M racing. inte billigt med det blir bra o färgglatt:)
Sard spridar ekostar runt 8000kr nya så den vägen är det inte många som vill gå, sen låser man in sig i ett hörn om man vill gå vidare sen
Sen får man sämre spidar bild på hög ohmiga spridare när dom är stora, så dom flesta vill köra låg
Men i ditt fall blir de bra när du fått tag i beggat
suprakarlsson
2009-12-11, 10:28
men det funkar väl ok ändå? att köra hög, gav 3000:- för dem, endas uppstartade! smäcker ihop allt så får vi se var det bär av.. har ju blivit lurad igen,,, bler fan så jävla trött på alla oärliga människor.. gt45an jag har är xs den med!
suprakarlsson
2009-12-11, 11:46
denna turbo är det jag har... tror ni det e limmat skit denna oxå?
http://www.xs-power.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=40&products_id=228
man kan ju lägga ner sitt projekt efter läst hogges tråd:smile:.. jävlar vilken motor.. vad har jag? en sunken gt45a med ett par spridare.. hahahaha.. göttt mos hogge!
hehe tack, nu vill vi se lite bilder på grejerna monterade också =)
Supramannen
2009-12-12, 13:36
men det funkar väl ok ändå? att köra hög, gav 3000:- för dem, endas uppstartade! smäcker ihop allt så får vi se var det bär av.. har ju blivit lurad igen,,, bler fan så jävla trött på alla oärliga människor.. gt45an jag har är xs den med!
Nej det funkar okey, sa inte att det va dåligt alls, man måste väga pris,bufget och lite saker mot varnadra när man utalar sig
Gt45 din vet jag inget om, det är ingen äkta gt45 race bil från garett allefall, jag rekomderar alltid en bra turbo, som tex en 67mm presition med dubbla kullisar, rapp, klarar mycket mos osv, har en till salu jag för 10k med på svetsad krök för Ic dragning i skärm som dom flesta kör med
suprakarlsson
2009-12-17, 13:50
äkta tial 44mm inköpt.. 1 bars fjäder!!
suprakarlsson
2010-01-05, 11:41
kommer ikväll ta lite bilder så ni får titta lite på vad jag pysslar med ute i garaget..
Har nu gjort följande..
* byggt om o moddat om mitt grenrör, stagat det, vinklat om T4 plattan o lindat med bandage.. avgastemp nippel dit svetsad samt en nippel som japtuning ville jag skulle ha så dem kan montera sin erg när dem ska mappa! blev faktiskt mycket bra alltihopa!
* IC monterad samt monterat dit turbo & grenrör på motor och lagt i motor i sina motorfäste så jag kunde bygga klart DP samt IC RÖR som jag svetsa ihop själv.. 3" rör! blev med bra!
* snickrat ihop armaturen klart med dubbla pumpar samt AN8 ledningar dragna!
* för att jag skulle få ihop rören från IC in i turbo var jag tvungen att att kapa bort ca 5cm på vatten röret på vattenpumpen,
suprakarlsson
2010-01-17, 21:08
Kommer här lite bilder på allt jag byggt själv!!!
Samuel_mkiv
2010-01-17, 23:44
ser jävligt bra ut det där..
tummen upp..
Supramannen
2010-01-18, 00:11
ser bra ut,.
suprakarlsson
2010-01-18, 08:16
tackar:smile:
suprakarlsson
2010-01-18, 08:17
blir till slut ett aem ems ver 1 istället för mapecu2an!!
suprakarlsson
2010-01-18, 13:34
idag kom min TiAL 44a med 1bars fjäder:smile: har väntat i 4 veckor! mumssss
fint jobb du har gjort! fronten är riktigt snygg.
suprakarlsson
2010-01-18, 21:09
ja jag har fått mycket för dem pengar jag lagt på allt:)
Samma front som min fast jag har byggt om min lite :biggrin:
Man kan få mycket grejer för samma pengar man får lite bult on grejer :smile:
Sitter inter intercoolern väldigt långt ner?
suprakarlsson
2010-01-19, 08:21
inte enl mig,jag tycker den sitter bra jämfört med hållet i fronten
Känns som den sitter 2-3 cm ifrån marken :)
suprakarlsson
2010-01-20, 08:38
ja bilen i sig är väldigt sänkt:)
suprakarlsson
2010-02-08, 14:10
http://forumbilder.se/images/a0201010509PM75b3.jpg (http://forumbilder.se)
HKS drev by supramannen
http://forumbilder.se/images/ab201010552PM18fb.jpg (http://forumbilder.se)
IC uppflyttad under krockbalk
http://forumbilder.se/images/fe201010654PM3b01.jpg (http://forumbilder.se)
Turbo mössa
http://forumbilder.se/images/a5201010914PM0504.jpg (http://forumbilder.se)
Börjat polera kompressor del.. vilket neger jobb
http://forumbilder.se/images/8b201011010PM45d5.jpg (http://forumbilder.se)
TRD 320km tavla mm...
Fint bygge.Var köpte du 320 tavlan?
suprakarlsson
2010-02-09, 08:53
köptes av denna kille: hans mail: mr_milton_666@hotmail.com.. jag gav 700:- för alla tavlor samt konverter som behövs om du kör jap! Men det var sista ex på den färg, dom andra kostar nog 995:- Hälsa från mig när du mailar han!
Jag får se fall det inte blir en orginal ist. Har en Trd varmätare så vill ha samma färg på alla. Men har det stannat upp ditt bygge nu, Eller det händer saker än?
Supramannen
2010-06-07, 11:41
Det där är inte en äkta TRD tavla, en äkta har även verket i sig, vill man att det ska funka hundr aoch se 100% ut är det en äkta som gäller....inget fel på denna bara en klargörelse
DanneJDM
2010-06-07, 12:05
Jag får se fall det inte blir en orginal ist. Har en Trd varmätare så vill ha samma färg på alla. Men har det stannat upp ditt bygge nu, Eller det händer saker än?
Han har sålt bilen :P
Supramannen
2010-06-07, 13:22
Sålt..:)
Johnny Håkansson
2010-06-07, 19:03
Sedär, går snabbt här =P
Det där är inte en äkta TRD tavla, en äkta har även verket i sig, vill man att det ska funka hundr aoch se 100% ut är det en äkta som gäller....inget fel på denna bara en klargörelse
Nä jag förstod det och jag har fått pris på en äkta av dig men nu är jag av med kortet så blir antagligen singelbygge på bilen nu när jag inte får köra på hela sommaren. sen efter det så kanske jag kan köpa en äkta.
Så han har sålt bilen hehe..
Matthias
2010-06-09, 01:27
killen som skulle köpa allt men köpte inget...
suprakarlsson
2010-06-11, 09:39
killen som visst köpte rätt grejer till slut! och du ska ju inte uttala dig.. jag sa jag skulle fundera på din turbo då den ej var kullagrad och som du inte kunde svara på om den var! sen att man sen köper ett par HKS kammar av en viss "duktig" person och sen när man får hem dem är dem skurna..hmmm.. inte undra på att man blir lite sur! Och det hade han inte sett..(säkert:mad:) det var det första jag såg när jag packa upp dem!
Supramannen
2010-06-11, 11:57
killen som visst köpte rätt grejer till slut! och du ska ju inte uttala dig.. jag sa jag skulle fundera på din turbo då den ej var kullagrad och som du inte kunde svara på om den var! sen att man sen köper ett par HKS kammar av en viss "duktig" person och sen när man får hem dem är dem skurna..hmmm.. inte undra på att man blir lite sur! Och det hade han inte sett..(säkert:mad:) det var det första jag såg när jag packa upp dem!
Vem är denna Duktiga person du köpt kammar av då...personen i fråga hade säkert tagit tbx dom om du sagt till
vBulletin v3.6.8, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.