handdator

Visa fullständig version : Remskiva sitter ashårt

Nicke_73
2009-07-23, 10:12
Hejsan
Någon som har nåt tips på hur man ska hindra motorn från att gå runt när man ska försöka lossa remskivan på vevaxeln?
5:ans växel och handbroms verkar inte räcka till.

Soerensen
2009-07-23, 12:40
Hejsan
Någon som har nåt tips på hur man ska hindra motorn från att gå runt när man ska försöka lossa remskivan på vevaxeln?
5:ans växel och handbroms verkar inte räcka till.

Om du inte får lös remskivan med muttermaskin och värme så finns det en annan lösning. Ta ett dragskaft och sätt fast på bulten, lägg dragskaftet mot ena rambenet och kicka till på starten. Se bara till att du drar åt rätt håll. Smäller den inte lös då, så är det bara att försöka igen. Jag fick lös min efter ca 6 knyckningar på nyckeln!

/Thomas

prosty
2009-07-23, 13:05
Eller se till att låna / bygga ett mothåll för remskivan så du gör på rätt sätt.

Om du inte får lös remskivan med muttermaskin och värme så finns det en annan lösning. Ta ett dragskaft och sätt fast på bulten, lägg dragskaftet mot ena rambenet och kicka till på starten. Se bara till att du drar åt rätt håll. Smäller den inte lös då, så är det bara att försöka igen. Jag fick lös min efter ca 6 knyckningar på nyckeln!

/Thomas

Nicke_73
2009-07-23, 13:57
Tackar för tipsen, har provat med startmotorn och misslyckats. Dock bara 2 försök. Kanske ska prova några till då. Annars får jag väl försöka låna en kraftig muttermaskin. Lite mer skruva då bara att plocka ur kylaren mm.
Funderade på om man kanske kunde ta bort skyddsplåten mellan motor och växellåda och hålla emot svänghjulet på nåt vis.