handdator

Visa fullständig version : Tändstift till ORIGINAL Supra TT samt rycklig gång och bluddrande

Dajje
2009-06-29, 21:45
Tja!

Är ny här på forumet och har just införskaffat mig en Supra TT 6vxl VVT-i -99. Är sjukt nöjd med bilen och skicket är verkligen riktigt fint på den.

Sitter Blitz nur spec catback, original dp med dubbla kattar och turbosarna är kopplade i parallell mode (True twin), laddar 0.65-0.7 dvs den är i stort sett original.

Har sökt runt endel och kommit fram till att enligt nån guide på MKIV.com ska man till original köra NGK BKR6EP-11 (Finns med på mekonomens hemsida för supran), och till BPU NGK BCPR7ES som verkar gå att köpa på de flesta mackar och säkert mekonomen också...

Vad säger ni andra som har erfarenhet om dessa olika stift. Verkar inte vara många som kör original här därav hittade jag inget konkret utlåtande om stift till en original supra. Bör jag köra "original" stiften eller är "BPU" stiften allmänt bättre?

Har haft bilen i 3 dar nu och idag efter jag gasat lite började bilen bluddra lite och det känns som den inte tänder helt rätt på nån cylinder när jag kör på låglast... går lite ryckigt... även tomgången ligger och hoppar och bilen låter inte normalt... Känns dock som den går rent när man ger lite gaspådrag... Min första tanke är att byta tändstift då jag inte har nån större koll på dom som sitter på bilen som är hämtad direkt från Japan.

Any thoughts?

Här har ni en liten bild på skönheten btw:

MVH David

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/25465bilen%20074.jpg

Lindahl--
2009-06-29, 22:16
Jag kör med NGK BCPR7ES och det funkar utmärkt. Orginal är det inte många som använder vad jag vet. Bcpr7es ska man ha dom har perfekt avstånd

Dajje
2009-06-29, 22:45
Jag kör med NGK BCPR7ES och det funkar utmärkt. Orginal är det inte många som använder vad jag vet. Bcpr7es ska man ha dom har perfekt avstånd

Kör du hyffsat original eller BPU i din Supra?

J3lv4n
2009-06-30, 00:37
Jag kör också bcpr7es, men kanske ska vara andra stift för du har väl VVTI motorn?

Supramannen
2009-06-30, 01:34
Kör NGK stifften

KOlla även tändspolkontakterna

Dajje
2009-06-30, 09:44
Kör NGK stifften

KOlla även tändspolkontakterna

Du menar alltså NGK BCPR7ES stiften... Blir ett par såna på vägen hem från jobbet...

Det ska jag också kika på...

Tack för tipsen!

MVH
David

Dajje
2009-06-30, 21:42
Problemet löst! :)

Monterade i nya NGK BCPR7ES och nu går bilen som en klocka igen ;)

Tack för responsen!

Gick relativt smidigt att byta ändå... var inställd på värre efter att ha läst nån guide som det länkats till...

MVH
David

prosty
2009-06-30, 21:50
Kul.

Supran är rätt lättmekad. Börjar man meka med audis så är allt annat lätt :)

Problemet löst! :)

Monterade i nya NGK BCPR7ES och nu går bilen som en klocka igen ;)

Tack för responsen!

Gick relativt smidigt att byta ändå... var inställd på värre efter att ha läst nån guide som det länkats till...

MVH
David

Dajje
2009-06-30, 23:36
Kul.

Supran är rätt lättmekad. Börjar man meka med audis så är allt annat lätt :)

Faktiskt... verkar rätt smidigt!

Skönt att det löste sig iallafall...